Ціни на автогаз пішли вгору: чого чекати автовласникам навесні

12 березня 2019, 07:38
Всю зиму скраплений газ дешевшав – з жовтня 2018 року по лютий 2019-го його ціна впала на 46%

/ Фото: Данило Павлов, Сьогодні

Автогаз в Україні дорожчає. Це циклічний процес – до літа зростають попит і ціна на ресурс, а взимку вони падає до мінімуму. За останні два тижні автогаз набрав у ціні 30 копійок, а через два-три тижні він може додати ще гривню, впевнені експерти. Однак ресурс навряд чи перевищить позначку в половину від вартості 95-го бензину.

Як формуються ціни на автогаз і чому на пальне не буває стабільних цін, розбирався сайт "Сегодня".

А втогаз дорожчає вперше з жовтня минулого року

Скраплений газ користується попитом, поки його ціна не перевищує 50-55% від вартості А-95. А сьогодні його ціна становить 38% від вартості бензину, зазначає експерт енергоринку Леонід Косьянчук.

Реклама

"У найближчі два-три тижні подорожчання літра скрапленого газу на гривню не буде подивом ні для споживачів, ні для операторів. І тоді ми дійдемо до показника в районі 40-42% від вартості А-95. Скраплений газ, як і раніше, залишається затребуваним для споживача, а для оператора ринку це продукт з мінімальним маржинальним доходом. На сьогодні маржа становить 18 коп. на літрі", – розповідає експерт.

Всю зиму автогаз дешевшав. З жовтня 2018 року по лютий 2019-го ціна скрапленого газу впала на 46%. У жовтні оптові ціни становили 29 тисяч гривень за тонну, а лютому 15 тисяч за тонну.

"Це середні ціни, деякі пропонували по 13 тис. за тонну. Відповідно подешевшав скраплений газ і в роздробі – до 21 лютого був мінімум 10,39 грн/л. Якраз в цей період наклалися два фактори – сезонність, коли попит взимку скорочується, і надлишок ресурсу, який утворився ще наприкінці минулого року, коли всі думали, що ціни підуть вгору, а не вниз", – зазначає директор науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Минулорічний надлишок автогазу вичерпався лише на початку березня. Але, на відміну від бензину, джерела скрапленого газу не так багато. Переважно, до України потрапляє автогаз з Росії, Білорусі, Казахстану, невеликий обсяг виробляється всередині країни.

"Коли хтось хоче купити більше ресурсу і створюється ажіотажний попит – в оптовому сегменті ринку відразу зростають ціни. Тільки за два тижні вони зросли на 22%. Це вперше з жовтня минулого року. Ресурс закупила вже більша частина трейдерів, і подорожчання в опті позначається на стелах. Зростання цін не таке вже велике – 3-4% від початку подорожчання, яке почалося 22 лютого. Я не думаю, що подорожчання буде істотним. Ринок наситився і все визначатиметься попитом", – додає Рябцев.

Скраплений газ взимку завжди дешевше, ніж влітку

Ринок скрапленого автогазу істотно відрізняється від ринків інших нафтопродуктів. Відмінності полягають в двох основних чинниках. Перше – ринок конкуренції. Так, на ринку дизпалива конкуренція дуже висока, причому компанії конкурують не за рахунок цін, а за допомогою програм лояльності, за якими дають знижку. На ринку зрідженого газу через обмежену кількість постачальників ресурсу конкуренція не така висока.

Реклама

"30% автогазу – це – внутрішнє виробництво і 70% – імпорт з РФ, Білорусі і Казахстану. РФ і Білорусь займають по 40% і Казахстан – 20%. Плюс, цей ринок характеризується "сірим" сегментом бродячих автозаправних станцій, з якими боролися в Києві, але вони почали виникати за межами міста", – пояснює Рябцев.


Фото: О. Яремчук

Другий фактор – сезонність. Якщо порівняти ціни на бензин влітку і взимку, то вони майже не відрізняються при рівних умовах. На скраплений газ попит взимку нижче, ніж влітку, і двигун на газі в мороз завести на так легко. Тому скраплений газ взимку завжди дешевше, ніж влітку.

"Співвідношення між вартістю скрапленого газу та бензином взимку становить близько 35-40%, тоді як влітку – 45-50-55%. З огляду на невисокий рівень конкуренції, "сірі" заправки, низький контроль за ринком, стимулів для підтримки стабільних цін немає. Якщо стимулів немає, то учасники ринку встановлюють ціни залежно від попиту. Зростання, який спостерігається зараз, не викликане ані вартістю нафти, ні ціною нафтопродуктів на кордоні, ні курсом гривні", – говорить Рябцев.

" Держава самоусунулася від ринку нафтопродуктів і скрапленого газу "

Держава по відношенню до ринку пального виконує тільки фіскальну функцію. Жодного контролю і регулювання галузі фактично немає, вважає експерт з енергетики Валентин Землянський.

Реклама

"Держава самоусунулася від ринку нафтопродуктів і скрапленого газу. Вона виконує тільки фіскальну функцію – як джерело наповнення бюджету. Тоді як частка "тіньового" ринку у різних регіонах становить 25-50%. Держава не виконує свою контрольну функцію з точки зору захисту споживача, захисту конкуренції на ринку і наповнення бюджету", – говорить аналітик.

Держава може стабілізувати ціни на бензин і автогаз. Для цього не потрібен жорсткий контроль за кожною заправкою – ціни можна стабілізувати шляхом регулювання ставок акцизу або митних платежів. Таким чином можна зберегти рівень споживання, соціально-економічну ситуацію.

Леонід Косьянчук впевнений, що держава не повинна регулювати ринок в ручному режимі, але погоджується, що вона дійсно "самоусунулася". Попередити скачки цін міг би стабілізаційний фонд палива. Якщо його створити, то держава змогла впливати на ціни на ринку, коли вони зростають, шляхом вливання на ринок більшого обсягу пального, і навпаки, коли ресурсу багато на ринку – скуповувати його.

"Регулювання може бути за принципом Національного банку. Як НБУ регулює курс – шляхом валютних інтервенцій. Так чому не можна регулювати ціни на ринку шляхом ресурсної інтервенції? Цю ідею ми пропонували ще 2006-2007 року, тоді обговорювали питання створення стабілізаційного фонду. Якби держава мала стабілізаційний фонд, в пікові періоди можна було б проводити паливну інтервенцію", – зазначає Косьянчук.

Зазначимо, нещодавно ми розповідали про те, якими будуть ціни на бензин перед виборами.

Також ми дізнавалися чи вистачить мандрівникам-дослідникам бака нашого "середньостатистичного" бензину, щоб з Києва доїхати до Польщі.