Бюджет шукає гроші: в Україні можуть різко подорожчати сигарети і алкоголь

12 червня 2015, 08:33
Мінфін запропонував істотно підвищити акцизи

Алкогольна й тютюнова галузі продовжують падіння. Фото: аlconews.com.ua

Кабінет міністрів України намагається знайти додаткові джерела надходжень до бюджету. Мінфін пропонує з 1 січня проіндексувати ставки акцизного та екологічного податків, а також рентної плати за користування радіочастотним ресурсом. У середньому ставки можуть зрости більш, ніж на 26%, а скарбниця – поповнитися на 10 млрд грн. Бізнес вважає такий підхід несистемним і рекомендує уряду боротися з тіньовим ринком, який недоплачує мільярди гривень податків.

Урядовий комітет з питань економічного розвитку та європейської інтеграції минулої п'ятниці рекомендував до розгляду на засіданні уряду законопроект про індексацію ряду ставок. Зміни до Податкового кодексу, підготовлені Мінфіном, передбачають збільшення ставок акцизного та екологічного податків, а також рентної плати за користування радіочастотним ресурсом та спеціальне користування води.

Реклама

Ставки податків з 1 січня можуть бути проіндексовані в середньому на 26,6%, тобто, на прогнозний рівень споживчої інфляції та індексу цін виробників у 2015 році. Ці показники були затверджені Кабміном наприкінці серпня 2014 року.

Поява цього документа і, тим більше, його рекомендація до прийняття завтра на засіданні Кабміну, – повна несподіванка. Документ був опублікований на сайті Мінфіну ще на початку квітня, але тут же був видалений з публікації. Тоді Мінфін аргументував свою позицію тим, що не планує перегляду ставок з урахуванням інфляції. А неофіційно в міністерстві додавали, що, оскільки готується масштабна податкова реформа, ніяких точкових змін подаватися не буде.

Що буде з пивом

Реклама


Незважаючи на заяви Мінфіну, податкове навантаження для виробників пива складе 1,57 грн/1 л (зараз – 1,24 грн) – + 26,6%. Але не факт, що рівень оподаткування буде відповідати пропозиціями Мінфіну, відзначають бізнесмени.

Реклама

"У Верховній Раді часто виникають пропозиції підняти по-іншому. Єдине, на чому наполягає пивна галузь, так це на передбачуваності", – сказав директор з корпоративних зв'язків Efes Ukraine Валентин Бойницький.

Ще один виробник пива на правах анонімності заявив, що за 4 місяці падіння виробництва в галузі і так склало 28,9%, а за результатами 2014 року – близько 13%.

Як перегляд ставок позначиться на вартості пива в роздробі і обсягах споживання, пивовари сказати не можуть, так як в ціну закладається вартість сировини, курс долара, "накрутка" роздробу і дистриб'юторів. Оцінюють виробники і ціни конкурентів. Зараз середня вартість 1 л пива в середньоціновому сегменті становить близько 16 грн.

Над пивною галуззю нависла ще одна проблема. З 1 липня набувають чинності норми закону про держрегулювання виробництва і обороту алкогольної продукції, згідно з якими пиво визнано алкогольним напоєм. Відповідні зміни в авральному режимі приймалися в кінці року, тому учасникам ринку необхідно буде отримати ліцензії, підтверджувати відповідність продукції і маркувати спеціальним чином товар, як це роблять виробники міцного алкоголю.

Кабмін наприкінці травня подав до парламенту законопроект № 2971, який передбачає виключення пива з переліку проходження всіх цих спецпроцедур. Поки законопроект не пройшов навіть перше читання. Якщо він не буде проголосований, підписаний президентом і опублікований, то все пиво необхідно буде зняти з полиць, так як воно опиниться поза законом, зазначив один з учасників ринку.

Акциз на міцний алкоголь


Відповідно до законопроекту Мінфіну, ставка акцизного податку на спирт може бути збільшена з 70,53 грн/1 л 100% -ного спирту до 89,36 грн (+ 26,7%). Навантаження на виробників кріплених вин підвищиться на 26,8% до 4,54 грн/1л. Традиційно незмінними залишаться ставки на натуральні виноградні вина.

Щорічне підвищення ставки акцизного податку на 5% може приносити реальне збільшення надходжень до бюджету, сказав глава асоціації "Укргорілка" Володимир Остапюк. Зростання ставок на 10% і, тим більше, 20%, за його словами, несе в собі зворотний ефект.

"Україна сьогодні має найнижчий коефіцієнт віддачі від підвищення ставок акцизу і, тим не менше, наші законотворці продовжують сподіватися. Індексація ставки на 26% – це черговий удар по легальним виробникам", – підкреслив Остапюк.

Реальним чинником, який дозволить збільшити надходження до скарбниці, за словами фахівців, може стати боротьба з нелегальним ринком, який недоплачує мільярди гривень податків. Частка тіньового ринку алкоголю зараз становить близько 40%. Тому учасники ринку досить активно просять уряд внести зміни до своєї постанови № 957 і переглянути мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни (МРЦ) на алкоголь.

Після перегляду, до 30 серпня МРЦ може скласти 49,90 грн (зараз 39,90 грн), а з 1 вересня – 54,90 грн. За даними виробників, відповідний проект правок завтра має бути розглянутий на засіданні уряду.

За підрахунками одного з учасників ринку, після індексації акцизів і виходячи з МРЦ в 54,90 грн, у роздробі 0,5 л горілки коштуватимуть близько 62 грн – за умови збереження курсу гривні. На цю ціну ще налічується також і 5% роздрібного акцизу. З його урахуванням, ціна міцного алкоголю складе більше 65 грн/0,5 л. У середньоціновому сегменті – 70-75 грн.

Що чекає тютюнову галузь

Для виробників тютюнових виробів ставку запропоновано проіндексувати на 26,7%. Специфічна складова акцизу на сигарети з фільтром і без може скласти 288,03 грн/1 тис. шт (зараз – 227,33 грн). Адвалор залишається колишнім – 12%.

"Ставки акцизу, запропоновані Мінфіном, на 74% вище ставок грудня 2013 року. Це дуже різке зростання, що не враховує ні динаміку ринку, ні рівень ставок на сусідніх ринках", – сказав менеджер з питань фіскального регулювання "Філіп Морріс Україна" Олексій Калініченко і пропонує збалансувати інтереси держави, споживачів і виробників шляхом індексації специфічної ставки на 8-10 %, відмовившись від застосування місцевого 5% акцизу. Такий підхід дозволить збільшити реальні надходження до бюджету на 2 млрд грн, вважає Калиниченко.

Учасники ринку впевнені, що запропонований Мінфіном підхід не є системним. У роки, коли інфляція була низькою, дана норма Податкового кодексу не застосовувалася. Макроекономічні показники, зазначені в експертному висновку до законопроекту, розраховувалися в серпні 2014 року, вони втратили актуальність і кілька разів переглядалися.

"За останні 12 місяців рівень інфляції перевищив 60%, а в умовах існування в країні фактично галопуючої інфляції застосування цієї норми Податкового кодексу є необгрунтованим", – заявив один з тютюнових виробників.

Також бізнесу незрозуміло, яким чином даний підхід узгоджується з процесом роботи з податкової реформи. За розрахунками галузі, вартість преміального сегмента в умовах застосування даної індексації зросте на 1,8 грн, середнього – на 2 грн, а безфільтрові – на 2,10 грн.

Мінфін оцінює додаткові надходження до зведеного бюджету від проведення індексації на рівні 10 млрд грн.