Бюджет-2019: експерти назвали головні особливості і ризики

24 вересня 2018, 15:48
Владі доведеться залучати нові кредити, а вплив зростання цін на газ могли недооцінити

Фото: "Сьогодні"

Піковий період виплат за зовнішніми боргами – ключовий обмежуючий фактор для бюджету-2019. До такого висновку дійшли експерти Центру економічної стратегії (CES), проаналізувавши проект Держбюджету на 2019 рік, який зараз знаходиться на розгляді Верховної Ради.

Так, у 2019 році Україна зобов'язана здійснити значні виплати по боргах:

Реклама
  • 160,4 млрд грн (5,5 млрд дол.), Або 4,1% ВВП – погашення держборгу і боргу, гарантованого державою;
  • 22,5 млрд грн, або 3,1% ВВП – зобов'язання за внутрішніми боргами (сума державного і гарантованого боргу).
  • 129 млрд грн (3,3% ВВП) відсотків.

"В цілому бюджет виглядає стриманим. Ймовірно, його писали в розрахунку на співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ), і витрати і доходи в ньому оцінені досить консервативно. Високий рівень витрат на обслуговування і погашення боргів не дозволяє зменшувати податкове навантаження, обмежує можливості для зростання бюджетних витрат і несе ризики рефінансування", – підкреслили аналітики.

В CES додали, що для балансування бюджету уряд планує залучити 3,5 млрд дол. (2,6% ВВП) державного боргу на зовнішніх ринках, а також близько 0,7 млрд дол. макрофінансової допомоги від ЄС і Світового банку.

"Остання сума може зрости, якщо Мінфіну вдасться домовитися про спрямування частини траншей міжнародних кредитів до бюджету замість валютних резервів НБУ", – впевнені експерти.

 Аналітики назвали ТОП-5 найбільш важливих факторів бюджету-2019: 

  1. Темпи зростання доходів і витрат заплановані на рівні нижче зростання номінального ВВП. Це передбачає помірний дефіцит (2,3% ВВП).
  2. Дохідна частина державного бюджету в основному спирається на податкові надходження, в першу чергу, за рахунок податків на внутрішнє споживання і на доходи.
  3. Закладені темпи зростання доходів (+ 10%) є помірними і відповідають зростанню економіки в цілому, тому загальне податкове навантаження на бізнес не збільшуватиметься (за винятком групи підакцизних товарів).
  4. Бюджетні витрати в 2019 році будуть рости більш низькими темпами, ніж доходи, через стриманий підвищення прожиткового мінімуму і мінімальної заробітної плати (на 12% до 4173 грн / міс.), зменшення обсягу субсидій на оплату житлово-комунального господарства та "замороження" витрат на сектор державного управління.
  5. Пріоритетними напрямками витрат залишаються сектора оборони і громадського порядку, дороги, а також освіта та охорона здоров'я, які активно реформуються і потребують додаткових ресурсів на здійснення змін.

Серед ризиків для реалізації бюджету аналітики називають можливе недовиконання в частині фінансування дефіциту через потребу в рефінансуванні боргів, також оптимістичні очікування від приватизації.

Реклама

З боку витрат є ризик недооцінки витрат на фінансування субсидій у разі підвищення цін на газ. Зростання тарифів на газ для населення є однією з умов продовження співпраці України з Міжнародним валютним фондом.

Нагадаємо, як заявила в.о. міністра фінансів України Оксана Маркарова, представляючи у Верховній Раді проект бюджету на 2019 рік, зростання соціальних стандартів в Україні 2019 року випереджатиме інфляцію: