Бюджет-2015 опинився під загрозою зриву

3 серпня 2015, 08:45
За доходами за перші півроку річний держбюджет виконаний на 48,7%, а за видатками – на 43,4%

/ Фото: Сергій Ус

В цілому доходи держбюджету в першому півріччі цього року зросли на 39,1% порівняно з аналогічним періодом 2014 року – до 244,7 млрд грн, тоді як витрати – на 24,4%, до 245,7 млрд грн. Дефіцит за цей період знизився в 10,7 разу – до 2,1 млрд грн.

Але по доходах за півроку отримано тільки 48,7% річного плану, а за видатками – 43,4%. І це з урахуванням того, що в березні і квітні був істотне зростання доходів внаслідок девальвації гривні.

Реклама

Бюджети України – як державний, так і місцеві, складаються з двох фондів: загального та спеціального. Перший з них становить основну частину бюджету (близько 95%), його кошти призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних видатків. Спеціальний фонд включає бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень, тобто передбачає предметно-цільове використання бюджетних коштів.

Дефіцит загального фонду державного бюджету України в червні зріс у 2,4 рази в порівнянні з травнем – до 6,8 млрд грн. В цілому ж за шість місяців цей фонд зведений з дефіцитом 0,84 млрд грн, що в 27,1 рази менше, ніж за аналогічний період 2014 року. Спостерігається зараз місячне зростання дефіциту в НБУ пояснюють наслідком поступового, починаючи з квітня, зниженням податкових надходжень в абсолютному виразі і зростанням витрат.

Реклама

Доходи державного бюджету на 1 липня 2015-го за статтями

 

млрд грн

Реклама

частка, %

Всього

244,7

100

Податкові надходження

188,0

76,83

в тому числі

податки на доходи, прибуток і збільшення ринкової вартості

42,4

17,32

податок на доходи фізичних осіб

20,5

8,38

податок на прибуток підприємств

21,9

8,94

збори і плата за спеціальне використання природних ресурсів

13,2

5,39

ПДВ

84,7

34,6

акцизний податок із вироблених в Україні товарів

17,5

7,14

акцизний податок із ввезених в Україну товарів

10,6

4,34

податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції

15,8

6,46

рентна плата та збори на паливно-енергетичні ресурси

3,2

1,30

Неподаткові надходження

54,4

22,22

в тому числі

доходи від власності та підприємницької діяльності

28,8

11,77

адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного госпдіяльності

11,4

4,66

власні надходження бюджетних установ

10,9

4,44

офіційні (міжбюджетні) трансферти

1,5

0,63

Джерело: Держказначейство

Доходи держбюджету в Україні формуються в основному за рахунок різних податків і зборів, а також деяких інших джерел, зокрема, від приватизації держмайна. Але надходження від приватизації за перше півріччя склали всього 116,8 млн грн, тобто 0,05% доходів бюджету. При цьому українські платники податків за той же період заплатили до держбюджету 4,1 млрд грн військового збору.

Основну ж частину доходів – третину! – Забезпечує ПДВ.

Доходи держбюджету зросли в червні на 57,3% у річному вимірі (за півріччя – відповідно на 39,1%). У НБУ зазначають, що незважаючи на зниження ефекту девальвації на дохідну частину, надходження від окремих податків в червні виросли, наприклад, від податку на прибуток. Зростання неподаткових надходжень прискорилося до 27,8% за рахунок чергового перерахування чсті своє прибутку Нацбанком (25,1 млрд грн за півріччя, з них 5 млрд – у червні) і збільшення власних надходжень бюджетних установ.

Зростання витрат держбюджету в червні прискорилося до 32,8% в річному вимірі (24,4% – в цілому за півріччя). Але при це видатки загального фонду залишаються нижчими планових показників, що частково пов'язане з неповними перерахуваннями міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам на окупованих територіях.

Витрати держбюджету вельми різноманітні за напрямками і величиною. У першому півріччі дуже вагома їх частина – 42,6 млрд грн була спрямована на обслуговування (погашення і виплату відсотків) боргових зобов'язань, з них 14,2 млрд грн обумовлена зовнішніми позиками. Мінфін тому й опинився в першому півріччі найбільшим споживачем бюджетних коштів, що через нього відбувається в тому числі і обслуговування держборгів.

Витрати державного бюджету України (функціональна класифікація) на 1 липня 2015-го

 

млн грн

частка, %

Всього

245676,9

100

Загальнодержавні функції

48792,5

19,86

                в т.ч. обслуговування держборгу

41013,6

16,69

Оборона

20427,9

8,31

Громадський порядок, безпека, судова влада

20741,9

8,44

Економічна діяльність

12614,9

5,13

Охорона навколишнього середовища

1308,9

0,53

Житлово-комунальне господарство

0,6

0,00

Охорона здоров'я

3011,0

1,23

Духовний та фізичний розвиток

3149,9

1,28

Освіта

14287,3

5,82

Соціальний захист та соціальне забезпечення

43610,6

17,75

        в т.ч. соціальний захист пенсіонерів

39852,4

16,22

Міжбюджетні трансферти

77731,3

31,64

Джерело: Держказначейство

Найбільші витрати держбюджету (економічна класифікація) на 1 липня 2015-го

 

млн грн

частка, %

Поточні трансферти

82314,6

33,51

Соціальне забезпечення

44011,4

17,91

        в т.ч. виплата пенсій та допомог

40370,3

16,43

Обслуговування боргових зобов'язань

42569,7

17,33

         в т.ч. внутрішніх

28330,9

11,53

                   зовнішніх

14238,8

5,80

Оплата праці та нарахування на заробітну плату

34540,2

14,06

Використання товарів і послуг

33310,3

13,56

ДжерелоДержказначейство

Найбільші витрати держбюджету (програмна класифікація) на 1 липня 2015 р.

 

млн грн

частка, %

Міністерство фінансів

71631,9

29,16

Міністерство соціальної політики

44198,0

18,66

Міністерство охорони здоров'я

24853,5

10,11

Міністерство оборони

19573,4

7,97

Міністерство внутрішніх справ

13525,5

5,51

Міністерство освіти і науки

11904,6

4,85

Держагентство автомобільних доріг

8571,9

3,49

Національні академії

2346,3

0,96

Міністерство доходів і зборів

2161,0

0,88

СБУ

2131,2

0,87

Державна судова адміністрація

1907,4

0,78

Облдержадміністрації та КМ АР Крим

1420,2

0,58

Генеральна Прокуратура

1237,4

0,50

Міністерство енергетики та вугільної промисловості

889,6

0,36

Державне управління справами

491,2

0,20

Верховна Рада України

257,4

0,10

Верховний, Конституційний та ін. Вищі суди

211,9

0,09

Секретаріат Кабміну

102,4

0,04

Джерело: Держказначейство

Виплаті зовнішнього боргу допомагає позитивне сальдо рахунку поточних операцій (зовнішньої торгівлі). У червні поточний рахунок знову став профіцитним в розмірі $361 млн, і всі його статті покращилися в порівнянні з травневими показниками. Баланс товарів вперше став позитивним. Загальмувався спад експорту та імпорту. Збільшення профіциту балансу послуг відбулося в основному за рахунок збільшення експорту комп'ютерних послуг (на 36,9% у річному вимірі). Другий місяць поспіль спостерігається приплив капіталу на фінансовий рахунок. Відбувається це завдяки прямим іноземним інвестиціям (материнські структури заводять кошти для докапіталізації своїх банків) і конвертації китайських юанів на суму $417 млн в рамках валютного свопу.

Наслідком цих процесів стало зростання профіциту зведеного платіжного балансу до $389 млн, що дозволило наростити міжнародні резерви України до $10,3 млрд або 2,2 місяців фінансування імпорту (безпечним для країни рівнем вважається 3 місяці).

Фінансування дефіциту держбюджету, за даними Нацбанку, здійснювалося за рахунок накопичених коштів на рахунках уряду і запозичень. При цьому наголошується, що позики усередині країни проводилися переважно для квазіфіскальних цілей, тобто вони безпосередньо не впливають на величину дефіциту бюджету. Так ОВДП випускалися головним чином для підтримки "Нафтогазу", банків та Фонду гарантування вкладів фізосіб.

В цілому на сьогодні стан держбюджету виглядає складним, а восени чекають нові великі витрати.

Наприклад, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк говорить про необхідність накопичити 25 млрд грн для виплати енергосубсідій в четвертому кварталі. Немає коштів для створення в необхідному обсязі запасів газу на зиму. Якщо не буде досягнуто згоди про реструктуризацію зовнішнього боргу, то у вересні потрібно заплатити кредиторам $500 млн тощо. Новий транш кредиту МВФ ($1,7 млрд) швидше за все буде повністю зарахований до резервів, хоча уряд сподівається, що хоча б частина цих грошей йому дозволять витратити на оплату боргів. У той же час в парламенті вимагають підвищення соцстандартів раніше запланованого в держбюджеті терміну (тобто раніше 1 грудня).

Стан же зведеного бюджету (державного разом з місцевими) виглядає краще. У першому півріччі він був профіцитним (тобто доходи перевищили витрати). Профіцит склав 12,3 млрд грн проти 20,8 млрд грн дефіциту рік тому. Сталося це за рахунок зміни цього року порядку розподілу доходів між державою і регіонами, що дозволило істотно поліпшити стан багатьох місцевих бюджетів.

Виконання місцевих бюджетів

За перше півріччя до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 45,5 млрд грн (без урахування трансфертів), що становить 617% річного обсягу надходжень, затвердженого місцевими радами. Це на 37,7% більше, ніж було рік тому за такий же період (у співставних умовах).

При цей надходження від прибуткового податку зросли на 116,2%, вони склали 23,6 млрд грн, досягнувши 54,3% річного планового показника. Надходження від плати за землю збільшилися в річному вимірі на 125,9%, склали 6,6 млрд грн або 57,4% планового річного показника. Доходи ж від податку на нерухомість взагалі перевищили річний плановий показник: 274,7 млн грн проти 226,2 млн грн. Ще 3,2 млрд грн надійшли від 5% податку на роздрібні продажі деяких підакцизних товарів.

Також місцеві бюджети отримали 77,7 млрд грн трансфертів, що склало 94,7% передбаченого за цей період, тобто уряд притримало поки близько 4,3 млрд грн. Говориться, що це зроблено тому, що Держказначейство не переказує кошти на окуповані території Донецької та Луганської областей.

Мінфін очікує надходження за підсумками року до загального фонду місцевих бюджетів 91 млрд грн, що на 17,4 млрд грн вище показників, затверджених місцевими органами влади.