Боротьба з нерозмитненими автомобілями: чого чекати "пересічникам"

4 червня 2017, 07:40
Президент Петро Порошенко доручив Кабміну розібратися з нерозмитненими машинами

Петро Порошенко заявив, що боротиметься з пересічниками. Фото: AFP PHOTO/YURIY DYACHYSHYN

За статистикою в Україні близько 50 тисяч нерозмитнених машин, за неофіційними даними – один-півтора мільйона. Кожні п'ять днів українці з незареєстрованими авто повинні перетинати кордон. Через це їх називають "пересічниками". Власники таких автомобілів озвучують дві причини, чому вони не розмитнюють покупку: високі податки і заборона на ввезення авто старше 2010 року. Днями президент Петро Порошенко заявив, що боротиметься зі схемами ввезення до України авто з іноземною реєстрацією. А у Верховній Раді обговорюють законопроект про стягування двох євро на добу з власників таких машин. Сайт "Сегодня" дізнався, що чекає на український ринок нерозмитнених автомобілів.

Як українці купують машини з іноземними номерами

Реклама

В Європі підтриману іномарку продають за 2000-4000 доларів, в Україні за таку ж просять 8-10 тисяч. На українських сайтах оголошень сотні пропозицій "продам нерозмитнену машину".

Щоб українцям не доводилося кожні п'ять днів перетинати кордон, створюються схеми з реєстрації авто на литовську або польську компанію, а потім продають. Тільки не громадяни України законно можуть їздити на автомобілі з іноземною реєстрацією рік. Однак іноземна компанія може по довіреності дати покористуватися автомобілем українцеві. На одне таке підприємство може бути зареєстроване 2000-3000 автомобілів. При цьому авто після покупки залишається власністю компанії. Машину в будь-який момент можуть конфіскувати або відібрати через суд, пояснює Олег Назаренко, директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів. Жителі прикордонних областей купують автомобілі в Польщі та інших країнах самостійно. Щодня "пересічники" створюють черги на пропускних пунктах. А іноді вони блокують дороги або протестують під парламентом з вимоги продовжити термін перебування в Україні.

Реклама

"Пересічники" змушені кожні п'ять днів залишати Україну. Фото: rbc.ua

Так, прикордонна служба Польщі днями назвала головною причиною затримок на пропускних пунктах – фатальну дорожню інфраструктуру в Україні та сотні українців з авто на польських номерах. Разом з тим про намір боротися з нерозмитненими автомобілями заявив Петро Порошенко. А 26 травня президент доручив Кабміну врегулювати ситуацію з нелегальними автомобілями та вдосконалити митне законодавство.

Що чекає на "пересічників"

Реклама

У Верховній Раді лежать кілька законопроектів. Так, в парламенті зареєстровано чотири проекти закону, які пропонують збільшити термін перебування іноземних автомобілів. Законопроект №1393 збільшує термін транзиту для автомобілів до 30 днів, законопроект №1393-1 – до 60. Проект №4473 пропонує збирати по 408 грн за право перебувати нерозмитненому авто 30 днів. А законопроекти №2359а і №4223 дозволяють громадянам України ввозити автомобіль з іноземною реєстрацією на рік без додаткових вимог. Також в листопаді 2016 року Державна фіскальна служба внесла до профільного комітету Верховної Ради пропозицію розбити митні платежі по 0,25% від вартості автомобіля на місяць. Це розтягнуло б виплату податків на 33,3 року. Однак експерти розкритикували таку ініціативу, оскільки, за їхніми словами, машина за цей час перетвориться на металобрухт.

Схожу ідею для нерозмитнених автомобілів старше п'яти років озвучував нардеп Володимир Парасюк. Він пропонує, щоб власники автомобілів з іноземною реєстрацією, які не відповідають екостандартам Євро-5 – а такі машини не можна розмитнити за законодавством, – платили щороку по 6000 грн. Для цього їм потрібно буде отримати номери зі спеціальним індексом.

Також комітет податкової і митної політики нещодавно порекомендував парламенту розглянути законопроект №4932. Якщо його приймуть, водіям авто на іноземній реєстрації доведеться платити два євро на день.

Однак жоден із законопроектів не пропонує знизити податки на розмитнення. "Коли податки високі – люди шукають обхідні шляхи і ухиляються від розмитнення авто. Проблема не тільки з литовськими та польськими номерами. У Харківській і Сумській областях повно машин з російською реєстрацією, оскільки в РФ автомобілі дешевше", – розповідає Олег Назаренко.

В Україні від 50 тис. до 1,5 млн нерозмитнених автомобілів. Фото: Архів "Сегодня".

Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарта Євро-5. Він не дозволяє ввозити до України автомобілі, вироблених раніше 2010-го. А з наступного року в країні набуде чинності Євро-6 – автомобілі за цим стандартом почали виробляти 2015 року. "Пересічники" переважно купують автомобілі застарілих стандартів – вони вдвічі-втричі дешевше. На сайті оголошень українцям за 1500-2000 доларів пропонують купити нерозмитнені автомобілі 1997-2010 років випуску.

"Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу прийняті влітку 2016-го на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу", – говорить Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.

Така ж проблема є і в Молдові. Але уряд ввів 70%-ву знижку на розмитнення автомобілів, щоб боротися з нелегальним ввезенням машин з ЄС.

Як карають порушників закону

Адвокат з митного права Ольга Ніколаєнко зазначає, що в Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.

Власника нерозмитненого автомобіля можуть оштрафувати від 85 гривень або конфіскувати машину. Фото: Віталій  Грабар

"Поліція не може відстежити, в якому режимі і на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Є морально-етична проблема: ми розуміємо, що громадяни можуть і повинні користуватися дешевими авто, а з іншого боку – є міжнародні зобов'язання і правові норми. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію – проблема з нерозмитненими автомобілями нарощується, як сніжна куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом, потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується", – зазначає виконавчий директор об'єднання "Митні адвокати".

Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п'ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною можна не більше одного року.

Якщо автомобіль знаходиться на одну добу більше, ніж належить за митним кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. А машину українця можуть заарештувати в тому випадку, якщо він відмовиться платити штраф.

Що загрожує українцям, які порушили митний кодекс:

  • автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 гривень;
  • від 1 до 10 діб – штраф 3400 гривень;
  • більше 10 діб – штраф 8500 гривень;
  • відмовився платити штраф – автомобіль заарештують.

Якщо ж іноземець завіз до України автомобіль, а повернувся на батьківщину без нього – українські правоохоронні органи можуть звернутися до країни резидента з вимогою оштрафувати порушника. Крім того, машини без реєстрації можуть оголосити в розшук.