Бізнес під копірку: як вибрати і купити працездатну і добре налагоджену франшизу

24 грудня 2016, 10:00
Франчайзери готові допомагати з оформленням документів і приміщень в фірмовому стилі

Відкрити справу можна навіть при стартовому капіталі в тисячу доларів

Придумать действительно перспективную предпринимательскую идею — непросто. А выстроить на ней устойчиво работающий прибыльный бизнес — и того сложнее! У подавляющего большинства предпринимателей, пытающихся это сделать самостоятельно, все часто заканчивается не слишком весело. Но можно купить работоспособную и хорошо отлаженную модель — магазина, ресторана, кафе и т.п. — и быстро получить свою "машинку для деланья денег". Это и есть франчайзинг. Право вести бизнес по чьим-то технологиям и под чьей-то маркой называется франшизой. Ее владелец — тот, кто выстроил успешно работающий бизнес и сейчас "тиражирует" его, — это франчайзер. Франчайзер снабжает франчайзи (то есть покупателя франшизы) всей необходимой документацией, проводит обучение самого франчайзи и его работников, оказывает консультативную помощь. Часто франчайзеры помогают также с оформлением помещения в фирменном стиле, решением каких-то организационных вопросов, поставляют необходимое оборудование и т.д. Своими знаниями о том, как правильно выбрать франшизу, с нами поделились основатель сети сэндвич-баров Fresh Line Вадим Бортник, исполнительный директор компании "Франч" Роман Кирилович, владелец и директор сети быстрого питания "Крила" Алексей Попов и основатель сети центров ментальной арифметики Smartum Владимир Федяй.

БУМ НА РИНКУ ПРОПОЗИЦІЙ

Реклама

У минулому році франчайзинг в Україні без зайвих урочистостей відзначив своє 20-річчя. Весь цей час він в нашій країні розвивався – якщо і не завжди семимильними кроками, то все одно досить активно. "Якщо ми колись раніше думали, що це тоді на ринку франчайзингу був бум, то зараз розуміємо: то була репетиція. А справжній бум, ось він – зараз, – каже Роман Кирилович. – В останні півтора-два роки з'являється найнеймовірніша кількість і різноманітність франшиз. і це не просто класичні кав'ярні, магазини або якісь давно знайомі послуги. Самі види бізнесу теж можуть бути досить незвичайні". Зі свіжого – апарати, які за формою нагадують великий кавовий автомат, які встановлюються в людних місцях (торговельних центрах і т. п.). Вони за вашим бажанням можуть виготовити вам на одному з трьох 3D-принтерів зі спеціального пластика будь-який заданий вами виріб аж до вашої власної маленької статуї. Ціна такої "фабрики в ящику", за чинною до кінця року акції, – $ 9999 доларів (потім буде 12 тис., теж без $ 1). Термін окупності обіцяють від 5 до 8 місяців.

ДЕШЕВШЕ.Ще одна тенденція останнього часу, зазначена Романом Кириловичем, – франшизи стають доступнішими за ціною. "Багато ресторанів, кафе, магазини придумують більш демократичні формати, щоб франшизи продовжували купувати", – говорить Кирилович. Нові проекти теж орієнтовані на не надто багатого інвестора. Наприклад, навіть якщо ви готові вкласти не більше $ 5 тис., до ваших послуг десятки різноманітних пропозицій: навчальні центри, туристичні агентства та агентства з працевлаштування, кав'ярні і сендвіч-бари, парфумерні "наливайки", точки з продажу біжутерії, ломбарди  тощо . Звичайно, до більшості з перерахованого можна сміливо додавати приставку "міні". Можна знайти варіанти навіть в межах $ 1 тис .

Але чим більше у вас фінансів, тим ширше відкривається спектр можливостей. З капіталом від $ 20-30 тис. ви можете придивлятися до мереж ресторанів швидкого харчування, повноцінним барам і пивним, бутіках, супермаркетам тощо .

Реклама

Франшизи. Доступніше за ціною і демократичніше по формату.

НЕ БРАТИ СИРЕ: СУДИМО ДОСВІД І "ТИРАЖНІСТЬ"

Реклама

" Бум на ринку має і зворотний бік: з'являється багато неякісних франшиз, – попереджає Роман Кирилович. – Іноді в якості франшизи пропонуються сирі проекти. Припустимо, бізнесмен сам ще не пропрацював навіть рік в своїй кав'ярні, недосвідчений, але вже пропонує її формат іншим людям " .

ПЕРЕВАГИ.Всі основні плюси від придбання франшизи – саме напрацьований досвід практичної роботи, так би мовити "набиті гулі". І стоять вони дорогого – з огляду на, що переважна більшість бізнесів, побудованих на нових ідеях, виявляються нежиттєздатними. Франчайзери беруть з нас гроші за відшліфовану часом схему ведення бізнесу. Як правило, франчайзер отримує пакет документації – зі схемами, методиками, стандартами, він і / або його співробітники проходять спеціальне навчання, їм надається консультативна підтримка. Додаткову цінність вносить і популярність марки, під якою ми збираємося працювати.

ЧАС." Подивіться, як давно працює франчайзер, і скільки у нього власних об'єктів, – радить Вадим Бортник. – Особисто я б не купував франшизу, якій менше 3 років, тому що, швидше за все, вона буде сирою ". Втім, цю рекомендацію ( як і будь-яку іншу ) не варто розглядати як жорстку догму: іноді з'являються цікаві та динамічно розвиваються проекти, які за рік – два здатні " розмножитися " в десятках ( або навіть сотнях ) успішно працюючих об'єктів .

КІЛЬКІСТЬ. "Тираж "франшизи може говорити про неї навіть більше, ніж час існування." Шістьма закладами можна управляти в ручному режимі. Як тільки відкривається Сьомий, один з попередніх "провалюється". Тому після 7-го закладу людина або не справляється, або будує систему, – пояснює Вадим Бортник. – Відповідно, у неї система буде побудована починаючи десь від 10 закладів. Якщо у нього 10 закладів існують понад рік – це вже про щось говорить". Звичайно, ще надійніше купувати франшизу, яка втілена вже в сотнях об'єктів. Це означає, що за нею стоїть система, яка відшліфована на безлічі реальних ситуацій. "Не дивлячись на весь мій скептицизм, я все одно впевнений, що франчайзинг на сьогоднішній день – це найкраща модель для старту бізнесу, особливо першого, або в тій сфері, якою людина ніколи не займалася, – каже Вадим Бортник. – У будь-якому випадку франшиза допомагає не зробити більше число помилок і показати кращі результати".

ЯК ШУКАТИ — КРОК ЗА КРОКОМ

Роман Кирилович пропонує наступний алгоритм правильного пошуку франшизи. " Ми рекомендуємо завжди вибирати франшизу, яка вам внутрішньо подобається. – Подобається з дітьми займатися – вибирайте центр дитячого розвитку. Подобається кави – тоді ваш вибір кав'ярня. Зараз конкуренція велика, ви не станете на цьому мультимільйонером. Але якщо це буде приносити вам задоволення, значить, ви будете в цьому сильні ".
.
Втім, не всі згодні з таким підходом. " Я не рекомендую створювати бізнес для душі ,
  - Каже Олексій Попов. – Бізнес – це те, що приносить прибуток, а не подобається. Він повинен вимірюватися за паливною ефективністю і прибутковості. Наприклад, у тебе стільки – то тисяч гривень. Якщо покладеш на банківський депозит – отримаєш 17 % річних. Якщо вкладеш у франшизу – отримаєш 110 %. Вибір очевидний – в банк же ми вкладаємо не з ніжних до нього почуттів " .

Також розраховуйте свої фінансові можливості. " У вас є якийсь ліміт грошей. Тому всередині обраної сфери шукаєте те, що підходить вам і по гаманцю, і враховуйте, що грошей вам треба з запасом, – розповідає Роман Кирилович. – Ми не рекомендуємо купувати франшизу на позикові гроші " .

Пошук варіантів по вже певним критеріям ( сфера діяльності і сума інвестицій ) можна почати зі спеціалізованих сайтів ( franch.biz, franchisegroup.com.ua, franchise.ua і т.д. ). Виберіть собі 10-15 цікавих варіантів – і починайте аналіз.

Якщо це буде приносити вам задоволення, ви будете в цьому сильні.

ВІДБІР І ВИВЧЕННЯ.Тепер потрібно поспілкуватися з представниками кожного з щасливчиків, які потрапили в ваш список. Найкраще – особисто, а якщо так не виходить, то хоча б по телефону. Дуже важливо отримати загальне враження: чи розуміє він, що продає ; наскільки впевнений в успішності своєї моделі ; чи не приховує чогось і т.д. Обов'язково отримаєте від нього контакти людей, які вже працюють по його франшизі. Якщо він чомусь їх не дає, це дуже нехороший сигнал .

Проаналізуйте проведені розмови і складіть шорт – лист " фіналістів ". Для більш повного аналізу рекомендуємо записувати ваші розмови з франчайзі на диктофон. Прослухавши записи, ви можете виявити якісь нюанси, на які спочатку не звернули увагу .

В ПОЛІ.На останньому етапі ви прямуєте на конкретну точку. " Порахуйте, чи дійсно вдається продавати 200 чашок кави в день або всього 50, – радить Кирилович. – Поставте це запитання продавцеві франшизи. Будьте цікаві ". І якщо все збігається і все вас влаштовує – приймайте рішення .

Для гарантії можете ще звернутися за допомогою до професійних консультантів в цій сфері – послуга перевірки франшизи коштує 2 тис. грн. Крім того, можете скористатися рейтингом франшиз ( в кінці року як раз буде проходити " Франшиза року 2016 " ). Якщо не дуже поспішаєте, можете дочекатися виставку " Франчайзинг – 2017 ": вона буде проходити в Києві в лютому .

НЕЛЕГКИЙ ВИБІР

Мало, щоб франшиза подобалася нам. Треба ще, щоб ми відповідали вимогам франчайзера. " Чим серйозніше і перспективніше компанія, тим суворіше вона підходить до відбору своїх франчайзі. Тому не дивуйтеся, якщо вас попросять заповнити велику анкету, описати своїх партнерів, викласти своє бачення того, як ви збираєтеся вести і розвивати бізнес, і навіть назвати трьох осіб, готових за вас поручитися ", – говорить Вадим Бортник .

КРИТЕРІЇ.Часто найважливішим при відборі франчайзі є те, наскільки у потенційних партнерів " збігаються картинки ". " Завдання франчайзі – бути хорошим менеджером, знати і розуміти специфіку бізнесу, який, наприклад, спрямований на освітні послуги для дітей, ну і, звичайно, бути активним, – вважає Володимир Федяй. – Перш за все, це повинен бути небайдужа людина. Поділяєш місію компанії – дати якомога більшій кількості дітей стати освіченими і інтелектуально розвиненими, – значить, є хороша база для успішної роботи " .

Не все просто. Треба відповідати вимогам франчайзера.

ЗАЙМАТИСЯ БІЗНЕСОМ, ЗАЛИШАЮЧИСЬ НА РОБОТІ

Багато людей думають про те, щоб почати власний бізнес. Але ж страшно спалювати за собою мости, йдучи зі стабільної і непогано оплачуваної роботи. Виявляється, франчайзинг надає рішення в стилі " і річку перейти, і ніг не замочити " .

" Зараз з'являється багато франшиз, що дозволяють мати додатковий заробіток, – розповідає Роман Кирилович. – Якщо раніше ви, як правило, відкривали магазин або кав'ярню і самі працювали там, або це був ваш сімейний бізнес, то зараз ви можете відкрити бізнес, який не вимагає 100 % вашого часу, і продовжувати працювати найманим співробітником ". Вибір подібних франшиз – величезний .

ДРІБНЕ.Найприроднішим для такого " сумісництва " є вендинг ( продаж товарів або послуг через торговельні автомати ). Звичайно, час від часу автомат потребує обслуговування, і з нього потрібно забирати гроші, але в основному він функціонує в автономному режимі, приносячи вам дохід. " Далі – невеликі точки з продажу чого – небудь, де на зміні працює одна людина ", – продовжує Роман Кирилович. Зрозуміло, що повністю відмовитися від турбот бізнесу не вдасться – найманий працівник в будь-якому випадку вимагає контролю .

БІЛЬШЕ.Можна поєднувати з основною роботою і ведення бізнесу серйозніше. Наприклад, сендвіч-бар, в якому на зміні працює колектив з декількох осіб. "Треба, щоб у людини було певний час, 1-2 дні на тиждень, які вона може системно приділяти цьому бізнесу, – говорить Вадим Бортник. – Точніше досить навіть 6-8 годин, оскільки самою торговою точкою займається керуючий". Зрозуміло, що для цього потрібно зуміти найняти (запропонувавши гідні умови) тлумачного керуючого. Але це та проблема, яку треба вчитися вирішувати кожному, хто хоче мати саме бізнес.

ЗАЛУЧЕНІСТЬ.Правда, далеко не кожен франчайзер згоден з можливістю такого суміщення. "На мою думку, бути власником бізнесу і одночасно працювати за наймом – неможливо. Перш за все, виходячи з різних завдань, які ставить перед собою власник і найманий працівник, – вважає Володимир Федяй. – Так, франчайзі наймає людей для виконання операційної діяльності. Але саме на першому етапі необхідно повністю віддатися створення проекту. А підготовчий етап вимагає серйозної участі франчайзі. Якщо не займатися бізнесом, то бізнесу не буде".