"Бізнес має бути прибутковим": експерти пояснили, чому дорожчають бензин і дизель

1 вересня 2020, 16:10
Структура роздрібних цін не відповідає тій, що склалася останніми роками, адже в роздробі маржа набагато нижча від звичайної

/ Фото: Getty Images

Літо закінчилося, а ціни на всі нафтопродукти поступово відвойовують позиції, втрачені за час жорсткого карантину. Минулого тижня бензини і дизпаливо майже не дорожчали, хоча двома тижнями раніше ціни на них підвищилися відчутно – на 20-30 коп./л. Чи чекати подальшого зростання цін на рідке паливо – розбиралися експерти сайту "Сьогодні".

Експерти кажуть, що вартість бензину і дизпалива продовжує зростати через те, що ринок повертається на докарантинні показники формування роздрібних цін.

Реклама

Як пояснив директор "Консалтингової групи" А-95 " Сергій Куюн, все літо маржа (націнка) була надзвичайно низькою, тепер вона збільшується. Низка роздрібних мереж АЗС за тиждень підняли ціни на бензини і дизельне паливо на 20-50 коп./л.

"Мережа АЗС Shell підвищила ціни на бензин марки А-95 і дизельне паливо на 47 коп./л, до 25,45 грн/л і 24,45 грн/л відповідно. А-92 подорожчав на 21 коп./л, до 23,69 грн/л. На станціях столичної KLO ціни на бензини було піднято на 30 коп./л: А-92 – до 22,79 грн/л, А-95 – до 23,79 грн/л. Всі види палива в мережі "Паралель" подорожчали на 50 коп./л. BVS і Motto підвищили ціни в регіонах на 10-20 коп./л, – навів приклади Сергій Куюн. – Структура роздрібних цін (ціна в крупному опті + націнка дрібного опту + маржа роздробу) не відповідає тій, яка склалася в останні роки, в роздробі маржа набагато нижча від звичайної. Це дає підстави цінам зростати, тому що бізнес має бути прибутковим".

Заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев також каже, що весь минулий тиждень трейдери продовжували реалізовувати потенціал зростання цін, який сформувався кілька місяців тому і залишився замороженим через великі запасів нафтопродуктів.

"Була небезпека, що гривня продовжить девальвувати, і надія, що карантин влітку скасують, попит на паливо злетить. А на ринок якраз наспіло паливо з дешевої нафти, тому оптовики почали його купувати про запас. Вийшло затоварення", – роз'яснив експерт.

Обидва експерти стверджують, що зростання роздрібних цін було б вищим, якби не найбільший український гравець ринку – мережа "Приват". Вона утримує незмінні ціни на АЗС протягом чотирьох місяців, попри триразове зростання світових цін на нафту (з 14 доларів до 45 дол./бар.). На 28 серпня вартість бензину А-92 в мережі групи становила 20,00 грн/л, А-95 і ДТ – 21,00 грн/л. Такі цінники встановлено 29 квітня, коли спостерігався мінімум роздрібних цін під впливом обвалу цін на світовому ринку.

Реклама

На думку експертів, це стало основною причиною низької динаміки роздрібних цін у цілому на ринку. За чотири місяці зростання середніх цін склало менш як 4% (0,80-0,85 грн/л залежно від виду палива). При цьому преміальні мережі (WOG, ОККО та інші) підвищили ціни в травні-серпні на 1,5 грн/л, а мережі-дискаунтери, наприклад, "БРСМ-Нафта", – на 2 грн л. В результаті розрив між цінами на бензин на станціях "Привату" і "преміум" збільшився до рекордних 5,5 грн/л, по ДП – до 4,5 грн/л. Раніше максимум становив 3,6-4,1 грн/л і був зафіксований у першому півріччі 2018 року. А 2019-му різниця взагалі становила – 1,6-2,4 грн/л.

Нагадаємо, повідомлялося, коли АЗС підвищать ціни на бензин і дизель і писалося, що на роздрібному ринку нафтопродуктів почав поступово реалізовуватися потенціал зростання цін на 1 грн/л.

Більше читайте на сайті "Сьогодні" в статті: "Автогаз вже по 12 гривень за літр: що буде з цінами на паливо".

Реклама

Тим часом в Україні влада поступово готується ввести тотальний техогляд автомобілів. Зараз техогляд проходить тільки комерційний транспорт. Детальніше дивіться в сюжеті: