Електрокарів все більше: як українці пересідають на сучасні авто

19 вересня 2018, 07:54
За дев'ять місяців українці купили вдвічі більше електромобілів, ніж за весь минулий рік

Nissan Leaf. Фото: Nissan USA

З початку року Україна "обнулила" ставки податків на розмитнення електромобілів. Тепер щодня в середньому 20 українців пересідають на машину з електродвигуном. Для порівняння, 2017 року в країні щодня реєстрували сім машин на електротязі.

На скільки подешевшали електромобілі

З початку року українці зареєстрували 4986 електромобілів. Це вдвічі більше, ніж за весь минулий рік. Свою роль зіграло "обнулення" податків на "зелені" машини. Так, з 1 січня за ввезення до країни не треба платити 16,8% ПДВ і 109 євро акцизного збору. Ще раніше парламент звільнив електрокари від ввізного мита.

Реклама

Тобто, з 1 січня Nissan Leaf повинен був подешевшати з 15000 доларів до 12371 дол. Але не всі автомобілі подешевшали пропорційно зниженню податків, каже Олег Назаренко, директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів.

Фото: pixabay.com

"Електромобілі, які ввозилися офіційно, стали помітно дешевше, пропорційного зменшення податків", – зазначає експерт.

Частина електромобілів завозяться "сірими" дилерами. Вони скуповують биті машини на аукціонах в США, перевозять до України і ремонтують. Раніше на кордоні вони декларували ціну електрокара нижче реальної і платили менше податків. Тепер податки скасували.

Реклама

Поки в Україні офіційно продають свої електрокари тільки Mitsubishi, Hyundai та Renault. Також в офіційному продажі є нові BMW i3 і Rover Quick 2000. Ціни на машини стартують від 35 тис. доларів. Електрокари з пробігом обходяться вдвічі дешевше.

Які електромобілі купують українці

Киянин Євген Литвин купив електрокар півроку тому. Брав підтриманий Nissan Leaf з США через посередників. Чоловік знає, що автомобіль до цього побував в аварії. Але в Україні його відновили, і він працює як новий. Так вийшло дешевше. На новий електрокар точно б не вистачило.

"Мені Nissan Leaf обійшовся в 13 тис. доларів. В Україні він офіційно не продається, все завозяться з США. Ті, які продаються офіційно, коштують 30 тис. доларів мінімум", – розповідає Євген.

Реклама

Фото: irsgroup.com.ua

Свій "ліф" чоловік заряджає від звичайної розетки вночі. Заряду вистачає приблизно на 150 км. Якщо підзаряджатися ще й на роботі, то можна збільшити пробіг до 250-300 км. За перші три години електрокар можна зарядити на 80%. Цього вистачає на 100 км.

В Україні 15 696 легкових електромобілів і гібридів, проаналізували в IRS Group. При цьому електромобілів більше ніж гібридів: 8267 проти 7429.

Найбільше власників електрокарів в Київській області – 4647, Одеській – 2471 і 1960 в Харківській.

Найпопулярнішим електрокаром залишається Nissan Leaf. У серпні в Україні зареєстрували 371 електрокар японського бренду. На другому місці BMW i3 – всього 27 машин, а за нею йде Tesla Model S -21 автомобіль.

В Україні з'явилося понад 1500 розеток для електрокарів

Більшість власників електрокарів заряджають свої машини вночі вдома. І найбільшою проблемою залишається те, що мешканці багатоквартирних будинків не мають законного права протягнути кабель на паркувальне місце і встановити там розетку для електромобіля. Водночас, із зростанням кількості електрокарів в Україні стало більше і зарядних станцій.

За даними Schneider Electric в Україні понад 1500 розеток для електрокарів. Якщо рік тому власники "зелених" машин самі обладнали зарядні станції, то тепер на ринок виходять великі компанії. У містах будують все більше швидкісних зарядних станцій, які заряджають автомобіль за 15-20 хвилин.

Фото: pixabay.com

Наприклад, в Києві компанія ДТЕК обладнала мережу швидкісних зарядок для електромобілів STRUM. Також з'явилися швидкісні станції між містами. Але поки таких всього 5-10%. Деякі мережі АЗС теж почали орієнтуватися на електрокари. Так, з Києва можна на дозарядженні по дорозі доїхати до Львова чи Харкова. Однак на деяких заправках потрібно бронювати час, щоб зарядити свій автомобіль.

До кінця року станцій електрозарядів стане ще більше. У квітні Нацкомісія з регулювання в сфері енергетики роз'яснила, що власникам швидкісних розеток для електрокарів не потрібна ліцензія.

Останні місяці нульових податків

Нульові ставки на розмитнення електрокарів діють до кінця року. З 1 січня за ввезення електромобіля треба буде заплатити 17% від його вартості до бюджету. Але тільки якщо Рада не продовжить пільги для "зелених" машин.

Міністерство інфраструктури подало до парламенту законопроект, який розширить пільги на ввезення і виробництво електрокарів ще на 10-15 років.

Так, імпорт машин хочуть звільнити від збору до Пенсійного фонду з 2019 року. Це збір, який власник машини платить при першій реєстрації автомобіля.

Фото: А. Яремчук

До 2028 року платник податку на доходи фізосіб може включити до податкової знижки витрати на придбання електромобіля, а покупців електрокарів пропонується звільнити від сплати збору на обов'язкове пенсійне страхування.

До 2025 року електромобілі будуть дешевше бензинових і дизельних аналогів, прогнозують в Bloomberg. Це станеться через падіння вартості літій-іонних батарей. Так, через зростання виробництва літій-іонних акумуляторів ціна на батареї електрокара знизиться до 70 доларів за кіловат-годину до 2030 року. 2017 року акумуляторні батареї коштували в середньому близько 208 доларів за кіловат-годину.

В Україні мінімум через 5-7 років планується налагодити власне виробництво електрокарів, обіцяє міністр інфраструктури Володимир Омелян.

А до 2035 року кожен четвертий автомобіль в Україні буде електричним, прогнозує Центр Разумкова.

Тим часом в Європі кількість електромобілів перевалила за мільйон.