Майбутнє українських доріг: десятки мільярдів на ремонт і будівництво, але без "Укравтодору"

28 квітня 2015, 07:34
Який стан дорожньої галузі зараз, і що її може чекати незабаром

Українські дороги продовжують руйнуватися через корупцію. Фото: соцмережі

Стан доріг в Україні залишається плачевним. Кореспонденти Сегодня.ua звернулися за коментарями до профільних фахівців, які роз'яснили, в чому основна проблема доріг, і коли можна буде очікувати істотних змін.

Головний будівельник українських доріг – Державне агентство доріг України, "Укравтодор", повідомляє про недостатнє фінансування і занадто велику кількість проблемних магістралей: з 170 тис. км дорожній мережі загального користування, більше 150 тис. км потребують капітального та поточного ремонтів або взагалі реконструкції.

Реклама

"Майже 40% автомобільних доріг державного значення не відповідають сучасним вимогам по міцності, а більше 51% – по рівності", – розповідає Сегодня.ua директор Департаменту розвитку доріг "Укравтодору" Сергій Цепелев.

За його словами, сьогодні по території України проходять 7 міжнародних та національних транспортних коридорів, однак маючи найбільший у Європі індекс транзитності, через незадовільний стан дорожнього покриття наша країна не використовує і половини власного транспортного потенціалу.

Реклама

"Щільність українських доріг в 4,6 рази менша, ніж в середньому по Європі, проте справжньою перешкодою для збільшення обсягів транзитних автомобільних перевезень та прибутку від них, є незадовільний стан 90% автомобільних доріг України", – зазначає Цепелев.

Серед причин критичного стану дорожньої інфраструктури директор Департаменту розвитку доріг називає збільшення транспортних потоків і навантажень від них, а також колосальне недофінансування галузі в останні 10 років.

"88% доріг було побудовано більше як 30-40 років тому з розрахунку навантаження до 6,8 тонн на вісь, сучасні великовагові транспортні засоби, яким за нинішніми нормативами дозволено перевозити більше 10-11 тонн, повністю руйнують дорожнє покриття. Тому значно скорочується термін експлуатації автомобільної дороги і пропорційно збільшуються витрати на її експлуатаційне утримання", – розповідає Сергій Цепелев.

Реклама

За інформацією "Укравтодору", щорічно необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тис. км автомобільних доріг державного значення та 36 тис. км автомобільних доріг місцевого значення.

"Виконання цих нормативних потреб можливо тільки за умови ритмічного фінансування в обсязі 50-60 млрд грн. на рік", – говорить Цепелев.

Цього року загальна сума фінансування дорожньої галузі склала 25,5 млрд грн., проте через виплати відсотків за кредитами Укравтодору минулих років, на будівництво доріг буде спрямовано трохи більше 2,5 млрд.

НА ШЛЯХУ ДО РЕФОРМ

На початку квітня у Міністерстві інфраструктури України відбулося цікаве призначення. Міністр Андрій Пивоварський запросив до себе в команду відомого в IT-колах підприємця Романа Хміля. Крім своєї основної діяльності, Хміль разом з іншими автолюбителями вже рік займається власною соціальною ініціативою – проектом реформування дорожньо-будівельної галузі в Україні MyRoad. За інформацією Романа Хміля, саме це і стало приводом запросити його обійняти посаду керівника департаменту автотранспорту при Мінінфраструктури.

Зараз на узгодженні вже знаходяться перші законодавчі акти, які передбачають значне реформування дорожньої галузі. Головним способом вирішити питання браку коштів на будівництво доріг Роман Хміль бачить можливість залучення коштів, які надходять до держбюджету від акцизу на нафтопродукти.

"Ініційовано кілька депутатських і міністерських законопроектів про створення державного дорожнього фонду та територіальних дорожніх фондів на місцях по областях, куди повинні заходити акцизи на нафтопродукти і 5% на місцевому рівні з пістолета на АЗС і далі цільовим способом витрачатися тільки на дороги. Це збільшить суму виділяються на дороги коштів в 3-5 разів. Ці гроші збираються вже сьогодні, автомобілісти вже їх платять, просто ці гроші йдуть не на дороги, а на інші цілі. Акциз нафтопродуктів в цьому році має бути на рівні 35-40 млрд грн., ще 10 млрд будуть зібрані на місцевому рівні з пістолета на АЗС", – розповідає Хміль у коментарі Сегодня.ua.

Керівник департаменту автотранспорту зазначає, що для якісного проведення реформ необхідно викоренити корупцію, в тому числі і в "Укравтодорі". Шляхи вирішення цієї проблеми також закладені в тих же законопроектах, які зараз знаходяться на узгодженні.

"Укравтодор" завжди був способом перерозподілити грошові потоки, але ніяких реформ там відбувалося. Перше – це потрібно реформувати "Укравтодор", залишити за ним тільки службу-замовника. А функцію підрядника та контролера приватизувати і передати на приватний і конкурентний ринок. Цю реформу ми вже запустили. "Укравтодор" – це рудимент Радянського Союзу, який ніколи не реформувався. При розпаді Союзу там працювало 30 тис. осіб, зараз там продовжує трудитися близько 25 тис. Це вертикально орієнтований холдинг. Ясна річ, що в ринкових умовах це працювати не буде. Але там є ті, хто бажає робити свою роботу добре, і потрібно створити умови для них. Система дуже гнучка, якщо зверху стоїть завдання красти гроші, то система вибудовується під цю задачу, але якщо потрібно ефективно використовувати кошти і сучасні технології, то система теж швидко перебудовується і починає вирішувати цю задачу", – говорить Хміль.

Керівник департаменту автотранспорту Міністерства інфраструктури Роман Хміль. Фото: соцмережі

За словами чиновника, сума, необхідна на розвиток дорожньої мережі в Україні навіть вища за ту, про яку говорять в "Укравтодорі".

"Насправді, якщо ми хочемо лагодити дороги швидше, нам потрібно не 50 млрд на рік, а 100 млрд, і якщо ми подивимося на сусідню Білорусію, то побачимо, що вони в якийсь момент підняли акцизи на нафтопродукти, в той час як у нас зараз найнижчі акцизи в регіоні. У нас акциз з літра бензину 15%, в той час як у сусідів близько 30%. Тобто у всіх сусідніх країнах акцизи в два рази вище, відповідно у них в два рази більше грошей на дороги. Але це має соціальний ефект – веде до підвищення собівартості перевезень, лягати навантаженням на бюджет, на населення, тому, це спірне, дискусійне питання. Але знову ж, такий запас у нас є. Якщо в два рази підняти акциз, ми просто вийдемо на рівень сусідніх країн. Тому-то у них дороги і краще, бо платять більше", – пояснює керівник департаменту автотранспорту Мінінфраструктури.

За інформацією Хміля, законодавчі акти, здатні істотно змінить дорожню галузь можуть дати ефект вже в наступному році.

"Якщо закон про державний дорожньому фонді вступить в дію з наступного року, то зміни ми змогли б побачити вже в 2016 році, а масштабне дорожнє будівництво могло б початися в 2017-му", – говорить він.

Хміль підкреслює, що зміни могли б істотно змінити ставлення до проблеми доріг в українському суспільстві.

"Відповідальність буде полягати в тому, що грошима будуть управляти місцева влада. Тепер замість того, щоб тикати пальцем в Київ, можна буде йти до місцевої влади і питати, куди витрачені гроші. Нові законопроекти можуть бути винесені на осінню сесію, після того як пройдуть всі узгодження", – говорить керівник департаменту автотранспорту Міністерства інфраструктури Роман Хміль у коментарі Сегодня.ua.