Фото: "Сегодня"
Тортури гірше для мене немає. Варто тільки згадати закриті вікна в 35-градусну спеку, неробочу вентиляцію в приміщенні з півсотнею людей – відразу хочеться вийти на вулицю і бігти, відчуваючи вітер. Взагалі, я намагаюся не їздити в потязі влітку. Але в середині червня купив квиток з Києва до Кам'янця-Подільського до плацкартного вагону. Відправлення опівночі, якраз спаде спека, промайнуло в голові.
Насторожився я перед відправленням, коли перевіряв квиток. У графі "Сервіс", поруч з позначкою "білизна", красувався напис "без кондиціонера".
Перші сім з дев'ять годин поїздки я думав про суїцид. Зізнаюся, вікно відкривалося. Але моїми сусідками виявилися три пенсіонерки, які в істериці доводили, що вони не встануть вранці, якщо їх "продує" через мене.
Тоді я ще не знав, що якщо немає кондиціонера, то повинна працювати вентиляція.
"Самі бачили, що купуєте"
"Без кондиціонера" – це нова послуга "Укрзалізниці". Тепер, при покупці квитка можна переконатися, що поїдеш без кондиціонера. Якщо він є – такий позначки в квитку не буде. Все просто.
Саме таке формулювання дуже зручне провідникові вагону. На будь-яке заперечення про спеку вже є відповідь.
"Тільки що проводили малу на потяг Маріуполь-Львів. Плацкарт, інших квитків не було. У 13-му вагоні пекельна спека! На запитання про вентиляцію провідник робить круглі очі і тикає пальцем в рядок на квитку, де написано "без кондиціонування". Говоримо, що в курсі, чим відрізняється кондиціонер від вентилятора, і вентиляція повинна працювати в дорозі! У відповідь посмішка і відповідь: "ні", – обурилася в соцмережі запоріжанка Наталія Захарова.
***
"Укрзалізниця" успішно продовжує обраний курс на підвищення рівня сервісу для пасажирів, для чого вводить нову опцію – можливість пасажирам вибрати вагон з кондиціонером. Уже на етапі вибору місця в потязі пасажир чітко розуміє, в яких умовах він подорожуватиме і на який рівень комфорту варто розраховувати.
"Укрзалізниця"
***
Насправді, Наталія Захарова права. В плацкартному вагоні за півгодини до відправлення провідник повинен включити вентиляцію. Вона повинна працювати постійно.
Якщо вагон оснащений кондиціонером – він повинен працювати під час руху потяга. Але якщо пасажири відкрили вікна – провідник, швидше за все вимкне кондиціонер. Або той сам згорить.
Однак і наявність кондиціонера не означає, що він працюватиме. Нещодавно пасажири потяга "Харків-Одеса" через це влаштували бунт. Заплативши по 470 грн за квиток, вони отримали вагон з ледве працюючим кондиціонером.
Які умови повинні бути в потязі і як їх вимагати
У вагоні люкс і купе температура повітря не може перевищувати 26 градусів і повинен працювати кондиціонер. До плацкартних вагонів такого вимоги немає, проте постійно повинна працювати вентиляція. Про це йдеться в санітарних нормах і правилах перевезення пасажирів. Перевірити температуру можна за термометром – він є в кожному вагоні. За тими ж нормами провідник зобов'язаний включити вентиляцію або кондиціонер за півгодини до посадки пасажирів.
Що робити, якщо кондиціонер не працює? Потрібно писати скаргу і вимагати переведення до вагону з кондиціонуванням. Книга скарг знаходиться у начальника потяга. Також скаргу можна продублювати на гарячу лінію "Укрзалізниці" 0800 50 3111.
З плацкартними вагонами складніше. У санітарних нормах немає вимог до температури в плацкартних і загальних вагонах. Єдине – обов'язково повинна працювати вентиляція. Її справність можна перевірити, якщо піднести до вентиляційної решітки руку. Якщо з неї не дме, треба вимагати від провідника включити вентиляцію, оскільки вимикати її заборонено. Також слід правильно вибирати місця. 12 місць у вагоні знаходяться біля аварійних виходів – вікон, які не відкриваються. У плацкартних вагонах це місця: 9, 10, 11, 12 і 21, 22, 23 24, а також – 43, 44, 49 і 50.
Провідник Владислав Поджаров каже, що в спеку за 30 градусів від вентиляції немає ефекту. Іноді і навпаки – по вагону розганяється гаряче повітря, через це стає ще спекотніше. Є також проблема з потягами. У вагонах з мережею на 54 вольта вентиляція технічно не може працювати одночасно з кип'ятильником і працює тільки після відправлення потяга. Більшість плацкартних вагонів саме такі. Є ще вагони на 110 вольт – їх менше, але в них можна включити вентиляцію, кондиціонер або кип'ятильник до посадки.
Кондиціонер, вентиляція, розетки – що повинно бути в потязі
Українські потяги діляться на 10 класів. У кожному з них різні умови комфорту і сервісу – вони вказані в Правилах перевезення пасажирів залізничним транспортом.
- У вагонах потягів Інтерсіті+, Інтерсіті та Нічний експрес обов'язково повинні бути працюючі розетки – не менш однієї на два місця, спеціальні місця для людей з інвалідністю, кондиціонер, відеомонітори та вакуумний туалет.
- У потязі Нічний швидкий повинні бути: для СВ і купе – розетки, кондиціонер; для плацкартних вагонів – система обігріву та вентиляція.
- В Нічних пасажирських: для СВ і купе – кондиціонер; для плацкарта – система обігріву та вентиляція.
- У вагонах Регіонального експреса: розетки, місця для людей з інвалідністю; в першому класі – кондиціонер; у другому і третьому – вентиляція та інформаційні табло.
- У регіональних потягах – вентиляція, система обігріву, місця для людей з інвалідністю, у другому класі – комфортабельні місця.
Все повинно бути в робочому стані. Перед подачею на рейс потяг повинен бути чистим. Вагони з тарганами або мишами заборонено подавати на маршрут.
Якщо у вагоні не працює вентиляція, кондиціонер або порушені інші норми, потрібно звертатися насамперед до провідника. Свої вимоги до умов поїздки можна аргументувати, посилаючись на Постанову Кабінету міністрів України №252 "Про порядок обслуговування громадян залізничним транспортом" та вимоги СанПіН 7.7.2-015-99 "Експлуатація рухомого складу залізничного транспорту для пасажирських потягів". Якщо провідник не може вирішити проблему, слід викликати начальника потяга, а потім звернутися на гарячу лінію.
Нагадаємо, нещодавно "Укрзалізниця" в тестовому режимі запустила в деяких потягах послугу гарячого харчування.