Євробляхи блокують кордон: до чого приведуть протести прихильників дешевих авто

27 листопада 2018, 07:36
Власники машин на єврономерах блокують пункти пропуску на західних кордонах з 25 листопада

Акція протесту євробляхерів. Фото: Держприкордонслужба

Євробляхи заблокували кордон. Поки в одній частині країни в, в інший активісти палять шини. Євробляхери протестують проти нових правил растаможки авто. З 25 листопада машини на єврономерах перекрили пункти пропуску до Польщі, Угорщини, Словаччини. У чергах стоять сотні машин, автобусів і фур.

Хто і навіщо блокує кордон

"Я вас всіх поріжу", – крикнув далекобійник з кабіни мітингувальників і спробував прорватися через натовп євробляхерів, що вкрай обурило страйкарів. У фуру полетіло все, що було під руками, включаючи палаючі шини. Під роздачу потрапили і поліцейські, які спробували залагодити конфлікт. Поки поліція втихомирювала євробляхерів, далекобійник і ще п'ять вантажівок зуміли прорватися через блокаду.

Реклама

Це один з інцидентів на пропускному пункті "Ягодин". Всього на західних кордонах України власники авто на єврономерах заблокували сім пунктів пропуску. Основна їх вимога – скасування нових законів розмитнення автомобілів на іноземних номерах.

Справа в тому, що так звані "пересічники" більше не можуть вільно в'їжджати до України. До 25 листопада українці могли законно на 5-10 днів в'їжджати до країни на авто з єврономерами і не розмитнювати його. Цим користувалися жителі прикордонних областей: купували машину в сусідній країні і кожні вихідні перетинали кордон, тому їх і називають "пересічниками". Тепер їм треба або розмитнити авто, або заплатити заставу. Саме ця норма – основна претензія активістів: застава дорівнює сумі розмитнення, і вона повертається по виїзду з країни.

Реклама

25 листопада новий закон набув чинності: на митниці почали вимагати заплатити заставу або податки. Першого дня в Україні не пустили 242 машини, які хотіли заїхати з Польщі. Всім їм довелося повертатися назад. До ранку транзитники почали блокувати контрольні пункти, які і без того перевантажені.

В організації "Європа без кордонів" вже заявили, що активісти порушують права українців і іноземців, які перетинають кордон.

В організації "АвтоЄвроСила", що об'єднує власників євроблях, заявили, що не причетні до протестів. При цьому днями учасники організації обмежували руху на дорогах по всій країні з вимогою скасувати новоухвалені закони.

Реклама

"Ситуація на західних кордонах – результат ухвалення закону 8487 без правок" АвтоЄвроСили". Хочу відразу сказати, що наша організація не причетна до мітингів на кордоні. Наші акції минулого тижня були демонстрацією наслідків, які можуть відбуватися в країні, якщо не прислухатися до наших пропозицій. Ми не хотіли створити людям незручності. Саме тому ми попереджали про всі місця протесту і не перекривали рух, а тільки обмежували його", – пояснив керівник "АвтоЄвроСили" Олег Ярошевич.

За словами Ярошевича, ситуація на кордоні – результат ухвалення законів без правок активістів.

Що чекає протести

"Ми розуміємо, що акції нічого не дадуть, тому що рішення прийнято", – додав Олег Ярошевич. Тепер в "АвтоЄвроСилі" готуються до виборів – хочуть, щоб наступний президент скасував акциз.

Те, що "АвтоЄвроСила" відхрестилася від протесту, може свідчити лише про одне – протест перебуває в стадії вичерпання, розповіла сайту "Сегодня" член правління міжнародної організації "Інститут національної політики" Марина Багрова. Адже від добре організованих протестів навряд чи відмовиться будь-яка політична сила. Тому протест згасне сам по собі.

А ось самим страйкарям на кордоні загрожує мінімум штраф в 3500 грн. Поліція вже почала кримінальні виробництва за блокування руху і порушення громадського порядку.

"За дії з блокування пунктів пропуску через державний кордон може бути кримінальна відповідальність, передбачена ч.1 ст.279 Кримінального кодексу. Санкція статті передбачає покарання – штраф або виправні роботи, або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до трьох років. За що ж можуть притягнути до відповідальності? Це перешкода нормальній роботі транспорту, дії, що впливають на здоров'я, життя людей, власність, охоронювані законом інтереси транспортних підприємств в сфері перевезень, шляхосполучення на автомобільному транспорті – це автомобільні дороги, вулиці. Тобто, в принципі, дії мітингувальників цілком підпадають під ці характеристики, і вони можуть бути притягнуті до відповідальності", – говорить юрист "Прима Лідер Груп" Руслан Підгорний.

Саме блокування кордону може принести чимало проблем. По-перше, люди в чергах втрачають час, у кого-то в фурах псується товар, а хтось не встигає на літак. Збитки за два дні протестів оцінити складно. Однак на пунктах пропуску поліція підходить до кожного потерпілого через євробляхерів і пропонує написати заяву.

"Зараз вчинок активістів виглядає як провокація проти держави та її громадян. Щоб зрозуміти, наскільки це не банальні слова, слід розуміти, що країна закуповує ліки, в тому числі для військових, затримка їх надходження до лікарні – це ймовірна смерть або загострення стану, це затримка надходження комплектуючих, сировини, це зриви виконання комерційних договорів, за якими український бізнес нестиме втрати, що в свою чергу обернеться недонадходженням до бюджетів країни. Таких взаємозалежностей дуже багато. Тому держава має захищати себе і свої платників податків. За блокування кордону слід жорстко притягнути до відповідальності. Інакше це слабкість і бездіяльність влади, яка розхитує ситуацію в країні і заохочує ворогів до дій", – зазначає Віталій Загайний, голова правління Центру громадських ініціатив "Цегрін".

Зазначимо, 26 листопада Верховна Рада дала добро на введення з 28 листопада воєнного стану в десяти областях України. Серед іншого, військовий стан передбачає і можливу заборону масових акцій, до яких належать і акції протесту євробляхерів. Ще зовсім недавно, наприклад, під Харковом власники єврономерів перекривали траси в декількох напрямках і палили шини. Тепер же, коли Харківська область входить до числа тих, де оголошено військовий стан, провести таку акцію, ймовірно, вже не вийде.